مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره جزئیات درگیری روز گذشته در صحن شورای شهر اظهار کرد: متأسفانه برخی افراد با ایجاد موانع و سنگ‌اندازی‌ها مانع از واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده‌اند. این افراد اکنون با اظهارات متناقض، شهرداری را متهم به اهمال‌کاری کرده و سعی دارند ناکامی‌های خود را به گردن شهرداری بیندازند.

وی افزود: استراتژی محوری شورای شهر، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه در بخش اتوبوسرانی است. بر همین اساس، شهرداری تهران توانست بخش عمده‌ای از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را برای خرید اتوبوس به کار گیرد؛ اما فاصله بین نیاز کنونی و ظرفیت تولید داخلی بسیار زیاد بود.

بابایی تصریح کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت تولید داخلی، شهرداری تهران موفق به دریافت مجوز واردات از دولت شد تا واردات اتوبوس عملی شود. با توجه به حجم بالای قرارداد، شهردار تهران لایحه‌ای به شورا ارائه کرد تا اجازه ترک تشریفات برای قراردادهای خرید اتوبوس از چین به تصویب برسد.

وی ادامه داد: در روزی که این مصوبه در صحن علنی شورا مطرح شد، گروهی از افراد به مخالفت برخاستند و سعی کردند مانع از تصویب این طرح شوند. با وجود دشواری‌های فراوان، اجازه ترک تشریفات برای خرید خارجی صادر شد، اما همچنان عده‌ای از مانع‌تراشی دست برنداشتند و در شورای تطبیق فرمانداری ابهاماتی بی‌اساس مطرح کردند که باعث شد فرمانداری این مصوبه را برای بررسی نهایی به شورای حل اختلاف ارجاع دهد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: پس از ارائه توضیحات لازم در شورای حل اختلاف، رأی به تأیید مصوبه شورا داده شد. با این حال، سنگ‌اندازی‌ها ادامه داشت و برخی افراد به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کردند و ابهاماتی مطرح کردند مبنی بر اینکه در این قرارداد تخلفاتی رخ داده است.

بابایی افزود: سازمان بازرسی کل کشور نیز مکاتبه‌ای با فرمانداری انجام داد و خواستار توقف مصوبه و ارجاع مجدد آن به شورای حل اختلاف شد. نهایتاً با ارائه توضیحات تکمیلی، این مصوبه تأیید و بر لزوم آن برای رفاه شهروندان تأکید شد.

وی با اشاره به دلیل عصبانیتش در جلسه روز گذشته گفت: علت خشم من این بود که با وجود تمامی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر واردات اتوبوس، برخی افراد همچنان در مصاحبه‌ها و اظهارات خود طوری وانمود می‌کنند که شهرداری در این زمینه اهمال کرده است.